Mike Jensen klar for drømmekamp!

Når du er tidligere Brøndby-profil og er lært opp til å ha FC København som erkerival, da blir det stort når du har rundet 36 år, har fortsatt billett til spilletid og skal møte nettopp hovedstadsklubben.

Jensen var en gigant i Eliteserien for Rosenborg, 2013-2020. Dansken var med på å lede klubben til fire seriegull (det var tider, det). Etter en lynvisitt hos kyprotiske APOEL i 2020, signerte han for HB Køge i nest øverste divisjon i Danmark.

LES: Kunne ikke fortsette som under Solskjær

Her har det blitt 108 kamper på Jensen, som fortsatt har det gøy på gressmatta. På torsdag venter FC København i tredje runde i cupen.

For Mike Jensen en drømmekamp.

– Det er nok ikke så mange av denne typen oppgjør igjen, og derfor handler det om å nyte det og ha det bra. Det blir en stor opplevelse for meg og vår unge tropp, som vil få muligheten til å teste seg mot den absolutte toppen, forteller kaptein Jensen til Bold.

-Hvis jeg må se fremover i tid, er det nok ikke så veldig mange av den slags konfrontasjoner igjen i min aktive karriere. Det er klart jeg gleder meg, det er helt sikkert. Mitt forhold til FCK har alltid vært at de er den evige rivalen. Tross alt har du et slikt ‘fotball-hat’, fordi det er de du helst vil slå. Det sitter fortsatt i meg fra ungdomstiden og tiden i Brøndby. Motivasjonen må alltid komme innenfra, men i en slik kamp får man mye energi gratis, for rammene er som de er, sier den svært entusiastiske tidligere RBK-stjernen.

F7: Nok en storklubb skal overbevise Kjetil Knutsen om å droppe Bodø/Glimt

Les hele saken
Author: T. Richardson

– Risikoen er at vi bytter ut Russland med Kina

– Risikoen er at vi bytter ut Russland med Kina

I november 2022 vedtok EU å innføre forbud mot salg av nye fossilbiler fra 2035, i den såkalte «Green Deal». Siden har krisestemningen overtatt hos europeiske bilprodusenter.

SLÅR ALARM: Italias industriminister Adolfo Urso.

Foto: NTB

Italias industriminister Adolfo Urso slår nå alarm. Han krever snarlig gjennomgang og revisjon av forbudet. og vil ta opp temaet under toppmøter i Brussel denne uken, skriver Financial Times.

– Veikartet for «Green Deal», slik det er utformet, har allerede vist sine motsetninger med kollapsen i det europeiske elbilmarkedet og den alvorlige krisen for europeiske bilprodusenter. Tallene taler for seg selv. Det er allerede åpenbart at veikartet ikke er bærekraftig, sier han i et intervju.

– Elbilene koster for mye

Eksempelvis har Italias største bilprodusent Stellantis pauset produksjonen ved sin Torino-fabrikk for én måned frem til midten av oktober. Årsaken er svak etterspørsel etter den elektriske versjonen av Fiat 500, som koster 30.000 euro – sammenlignet med 17.700 euro for hybridversjonen. Tysklands største produsent, Volkswagen, advarte nylig ansatte om at den flere tiår gamle jobbgarantien ikke lenger vil opprettholdes.

TUNGSOLGT: Den Stellantis-produserte elbilen Fiat 500.

Foto: NTB

Urso, som er partifelle med statsminister Giorgia Meloni i ytre høyre-partiet «Italias brødre», hevder overfor avisen at elbiler koster for mye i forhold til europeeres og italieneres inntekter. Han advarer ifølge Financial Times om at Europas raske omfavnelse av elbiler – uten først å utvikle egne forsyningskjeder – kan gjøre kontinentet avhengig av Kina.

– Risikoen er at vi beveger oss fra avhengighet av russisk fossilt brennstoff til avhengighet av kritiske råvarer som kommer fra, produseres av eller bearbeides i Kina. Europa må vurdere strategisk autonomi i sin produksjonskapasitet i tilfelle ytterligere kriger eller en ny pandemi, fortsetter industriministeren.

Nedgraderer Ford og GM

Den kinesiske trusselen rammer også amerikanske bilprodusenter, og den anerkjente analytikeren Adam Jonas i Morgan Stanley nedgraderer nå både Ford og General Motors (GM) i en ny analyse, melder CNBC.

Ford går fra overvekt til nøytralvekt, mens kursmålet senkes fra 16 til 12 dollar. GM justeres fra nøytralvekt til undervekt, samtidig som kursmålet går fra 47 til 42 dollar. I samme analyse går elbilprodusenten Rivian fra overvekt til nøytralvekt, mens kursmålet jekkes ned fra 16 til 13 dollar.

– «Sommerfuglen», i form av kinesisk kapasitet, har ankommet og slår med vingene. Kina produserer 9 millioner flere biler enn kinesere kjøper, noe som forstyrrer konkurransebalansen i Vesten. Selv om disse bilene ikke direkte havner på amerikansk jord, kan tapte markedsandeler og inntjeningssvikt for viktige amerikanske aktører øke presset her hjemme, sier Jonas til kanalen.

I onsdagens førhandel på Wall Street faller Ford 2 prosent, GM 3,5 prosent og Rivian mer enn 3 prosent.

Les mer