Elektrisk syvseter «på budsjett»: Fortsatt familiens drøm?
Den er stillegående, behagelig og kanskje viktigst av alt: Diger. Kutter du ut firehjulsdrift på Kia EV9 lider også lommeboken mindre, men er det egentlig noen god idé? Og hva er alternativene når syv seter og god plass teller mye?
Skrint utvalg
Elbilutvalget i Norge er blitt raust og velutviklet, tenker du kanskje. Og det stemmer, det – om du skal ha en halvstor SUV eller delvis oppreist elbil til rundt 600.000 kroner. Må du ha syv seter, stemmer det ikke.
Det er nesten påfallende hvor lite spennende det er å velge mellom, skulle du ønske deg en elektrisk syvseter i disse dager. Først sorterer vi vekk de ombygde varebilene – «blikkboksene» som ikke går spesielt langt og ikke imponerer når du kjører barna til Heming-banen.
Ikke alle er de facto ombygde varebiler, men kassebilfasongen er betegnende. Her finnes det modeller fra Citroën, Opel og Peugeot samt en stor kakeboks fra kinesiske Maxus. Sistnevnte heter Mifa 9 og leveres med opptil åtte seter. «Mye å irritere seg over» skrev Elbil.no i sin test, og Finansavisen landet på en lignende konklusjon.
«DOBBEL KAMPANJE! DU FÅR BÅDE 0,99% RENTE OG 200.000,- RABATT PÅ BILEN» skriver Maxus-importøren på sin egen hjemmeside, som muligens vitner om et snev av desperasjon. Bare 17 stykker er registret i Norge i år.
Minst like kinesiske Voyah, som nylig dumpet prisen på sin femseters SUV med voldsomme 150.000 kroner, har også en modell som ligner på Mifa 9, bare at den koster en god del mer. 939 000 kroner starter Voyah Dream på, men bare to er så langt registrert i Norge.
SUV-tilbud
Over i det litt mer interessante hjørnet finnes BYD Tang, en syvseters SUV med 530 kilometers rekkevidde, firehjulsdrift og pris på 700.000 kroner. Dette er BYDs mest populære modell i Norge, men bare 431 biler er registret så langt i år.
Giganten Hongqi E-HS9 selges fortsatt, men på tross av en relativt gunstig pris på 586.900 kroner går salget tregt. Kun 37 er registrert i år, som kan henge sammen med at det ble en overflod i 2023.
Kina-merket Nio har på sin side syvsetersmodellen ES8, den første modellen de tok til Norge. Nio frir artig nok til drosjekuskene i Oslo Taxi for å få sving på salget. Det vil gi utslag på registreringsstatistikken, men gjør kanskje bilene litt mindre fristende for dem som vil snobbe opp fra en Volkswagen.
Tyskland skuffer
I Tyskland er utvalget sørgelig. Mercedes-Benz EQB er en liten bil og neppe egnet for dem med reelt behov for syv seter og bagasjeplass. Den bredskuldrede Mercedes EQS SUV, med høy Holmenkollen-faktor og Geilo-luft i dekkene, er utvilsomt dyr. Hverken BMW eller Audi har noe å komme med i noen prisklasser.
Heldigvis finnes det noen lyspunkter i det dystre utvalget. Volkswagen ID.Buzz har 469 kilometers rekkevidde og koster fra 641.000 kroner før utstyr. Helt nye Peugeot E-5008 fås også med syv seter og rekkevidde på inntil 660 kilometer med den største batteripakken. Bilen er såpass ny at prisen ikke er klar, men du kan regne med å betale i alle fall 500.000 kroner før utstyr.
Lommeboken bestemmer?
«Veteranbilen» Tesla Model X fås med syv seter, men fremstår likevel temmelig uaktuell etter å ha vært på markedet siden Barack Obama var president. Volvo EX90 er selvfølgelig den bilen du egentlig vil ha, men her ligger prisen på ca. én million kroner.
Den kanskje mest interessante av dem alle, skal lommeboken få et ord med i laget, er derfor Kia EV9. Finansavisen testet bilen i desember i fjor og konklusjonen var utvetydig: «Drømmebil for norske familier» skrev vi da.
Spørsmålet er om utsagnet fortsatt står seg nå som en billigere variant tilbys nordmenn med slankere lommebøker.
Bilen på bildet koster 748.800 kroner og har bakhjulsdrift, 203 hestekrefter og batterikapasitet på 99,8 kWh. Prisen er det grunn til å like, men det er liten tvil om at du vil kunne stå fast med denne bilen om vinteren. Spesielt om du glemmer at du eier noe så pussig som en stor SUV uten firehjulsdrift og drister deg ut der snøen er dyp.
Bor du i Halden og liker deg langs kysten, er kanskje ikke den faren like stor, og da blir neste spørsmål: Blir ikke 203 hestekrefter og 350 Nm på en bil som veier 2,43 tonn litt puslete?
Ikke uventet er svaret ja. Fra 0 til 100 km/t skal gå unna på sedate 9,4 sekunder, som kanskje ikke er tregt sammenlignet med tradisjonelle syvsetere med 2,0-liters dieselmotor, slik norske barnefamilier ble tvungent over på før, men tregt for en moderne elbil.
Heftig akselerasjon oppleves imidlertid ikke som noen stor mangel når du ratter rundt i en EV9.
Her matcher bilens forholdsvis snille karakter og myke verdier med rolig kjøring. Du lunter rundt og passer på at barn ikke gråter, at kaffekopper ikke skvulper og at familiens hunder ikke gjør noe som medfører ekstraarbeid når du kommer frem.
Det du bryr deg om er at bagasjerommet sluker 828 liter med fem seter i bruk. Benyttes alle tre seterader synker det til 333 liter, men det er fortsatt mer enn du får i nye Volvo EX90.
Dårligere utstyrt
Det er egentlig ikke noen virkelig gode grunner til å ikke kjøpe en Kia EV9 med bakhjulsdrift, om gjerrigheten får bestemme. Er du inne på å vurdere denne bilen, vet du jo at fremkommeligheten ikke er fantastisk og du er klar over at lyskryssdueller ikke bør oppmuntres til.
Det er samtidig kjekt å være klar over at «billigvarianten» har mindre utstyr, noe de stygge felgene mer enn hinter til.
Blant annet er setene litt enklere, head up-display er kuttet ut, innvendig kameraspeil glimrer med sitt fravær og stereoanlegget er betydelig dårligere her enn på den såkalte GT-line som har alt dette og en god del mer.
GT-Line fås imidlertid bare i kombinasjon med firehjulsdrift og da koster bilen plutselig 900.000 kroner.
Best rekkevidde
Er du en person som kan leve uten voldsomme mengder utstyr og firehjulsdrift, vil det glede at den billigste EV9-modellen artig nok er den som går lengst. Hele 563 kilometer er bilens WLTP-rekkevidde, mens utstyrsvariantene med firehjulsdrift er godt nede på femtallet.
I løpet av testperioden imponerte bilen med lavt forbruk i byen, og en tur på landevei og motorvei med høyere hastigheter, viser at du bør klare 50 mil uten større problemer.
En sving innom hurtigladeren demonstrerer også at Kia EV9 lader raskt. Effekten kom seg kjapt opp på 210 kW og noen ganger like over, selv om maksimal effekt skal ligge på 209 kW med bilens elektriske system på mektige 800 volt.
Dette irriterer
Nå kan det låte som at alt er fortreffelig med denne bilen. Det er dessverre ikke tilfellet. Mindre alvorlig er det at interiøret er litt grått og kjedelig, men Kia skal ha ros for å fortsatt tilby en god del fysiske knapper som fungerer tilfredsstillende.
Lyst taktrekk, som du tvinges til å ta på denne rimelige varianten, trekker ikke inntrykket opp, men det er i det minste kjekt at 3. seterad er elektrisk.
Det mer irriterende er at systemene som skal hjelpe deg til å bli en bedre sjåfør, gjør det motsatte. Fartsgrensevarsler er påbudt på alle nye biler, men i enkelte tilfeller vil du likevel skru den av. En hurtigknapp på rattet finnes heldigvis, men den gjør ikke mer enn å ta deg inn til menyen på skjermen der flere berøringer må til. I seg selv kunne det vært greit, men frustrasjonen forsterkes siden skjermen er i det tregeste laget.
Bilen vil også si ifra om den tror du er uoppmerksom, noe du i de aller fleste tilfeller ikke er. Og systemet som skal holde deg i den filen du allerede har valgt, river for kraftig i rattet uten at den evner å styre selv. Resultatet er at bilen oppleves vinglete og du finner ikke helt roen før det er skrudd av.
Bak- eller firhjulsdrift, da?
På tross av et litt lavere utstyrsnivå, lav motoreffekt og bakhjulsdrift er Kia EV9 en bil som isolert sett kan anbefales. Har du mange barn å frakte rundt på, eller av andre grunner har strenge krav til plass, finnes det få elektriske alternativer.
Problemet med testbilen er at EV9 med firehjulsdrift bare koster 60.000 kroner mer. Og når du uansett er godt forbi 700.000 kroner, er det grunn til å tenke at det er et lite hopp opp.
Med to motorer bykser også motoreffekten til hele 384 hestekrefter og fra 0 til 100 m/t tar da bare 6,0 sekunder.
Må du ha syv seter og lommeboken skriker av smerte, går du for en EV9 med bakhjulsdrift og lever fint med det. Kan du strekke deg litt, tror vi det er smartere å gå for en med firehjulsdrift.
Kia EV9 Exclusive RWD
Drivlinje: | Én motor, bakhjulsdrift |
HK/kW/Nm: | 203/149/350 |
0-100 km/t: | 9,4 sekunder |
Toppfart: | 185 km/t |
Rekkevidde (WLTP): | 563 km |
Batterikapasitet, netto: | 99,8 kWh |
Maksimal ladeeffekt: | 209 kW |
Egenvekt uten fører: | 2.426 kg |
L/B/H: | 501/198/175 cm |
Forbruk: | 20,2 kWh/100 km |
Bagasjerom, frunk / 7 s. i bruk / 5 s. i bruk / 2 s. i bruk | 90/333/828/2.318 liter |
Maksvekt tilhenger m/brems: | 900 kg |
Priser | |
Denne modellen: | 739.900 kroner |
Med utstyr: | 748.800 kroner |
Dette liker vi: | Dette liker vi ikke: |
Plass | Masete sikkerhetssystemer |
Antall seter | Mindre utstyr |
Praktiske egenskaper | Firehjulsdrift gir mer mening |
Design |
Kia EV9 ser forholdsvis tidløs ut, selv om Kia har fått til sitt eget uttrykk. Bilen er stor og barsk. |
Førermiljø |
De litt enklere setene er fortsatt gode, betjeningen logisk og fysiske knapper trekker opp. Skjermen er litt treg å bruke. |
Kjøreegenskaper |
Direkte moro bak rattet blir det ikke. Bilen er tung og oppmuntrer ikke til å kjøre fort i svinger, men den er komfortabel på motorvei. |
Ytelser |
Tallene skremmer langt mer enn opplevelsen du får bak rattet. Om du liker resten av pakken, er det tvilsomt at du lar deg stoppe på grunn av motoreffekten. |
Plass |
Her scorer Kia EV9 høyt. Dette er en diger bil som sluker det meste. Bagasjerommet med alle syv seter i bruk er større enn på nye Volvo EX90. |
Mye for pengene |
Den koster nærmere 800.000 kroner om du legger på litt utstyr og skal ha vinterhjul. Mange vil nok prøve å få seg en EV9 med firehjulsdrift da. |
7/10, konklusjon |
Den har bedre rekkevidde med bakhjulsdrift og den koster mindre, men bilen ville scoret høyere om den var enda litt rimeligere. |